Oruçta baş ağrısı olmaması için ne yapmalı? Açlıktan baş ağrısı nasıl geçer?

Kişilerin en sık rastladığı şikayetlerden biri olan baş ağrısının kökünde stres, uyku düzensizliği, açlık ve yorgunluk gibi sebepler yatıyor. Aç ve susuzluk süresinin uzunluğu mevcut migren gibi olan rahatsızlıkları da tetikleyerek kendini daha çok ortaya çıkarıyor.



AÇKEN BAŞ AĞRISI NEDEN OLUR?

  •  Uzun süreli açlık: Bu nedenlere arasında en başı uzun süren açlık çekmektedir.  Oruçluyken, uzun süreli açlıkla birlikte sıvı alımının olmaması, kan şekerinin düşürür ve dolayısıyla baş ağrısına yol açar. Migren, gerilim tipi baş ağrısı olan kişiler açlığa daha duyarlı olurlar ve açlıkla atakları çabuk tetiklenir.  Normalde baş ağrısı olmayan kişilerde ise açlık, özellikle alında, zonklayıcı ve çok şiddetli olmayan, bu açlık sonrasında ortaya çıkan ve besin alımından sonra geçebilen açlık türüdür.

  • Sıvı alımının azalması: Baş ağrısına yol açan bir diğer önemli ve tek başına bile baş ağrısına yetecek bir sebep sıvı alımının azalmasıdır. Oruçluyken günün hatrı sayılır bir kısmında sıvı alımının olmaması ve iftarda besin ağırlıklı yemek ile şişkinliğe bağlı sıvı alımının azalması neden olarak baş ağrısına yol açabilir.

  • Nikotin ya da kafein yoksunluğu: Ramazan ayında oruçla birlikte düzenli sigara içenler ya da aşırı kahve tüketim alışkanlığı olan kişilerde, nikotin ve kafein bağımlılığı sebebiyle; yoksunluk durumunda agresiflik, titreme, depresyon ve baş ağrısı gibi belirtiler görülebilir.

  • Düzensiz uyku: Uyku düzeninin bozulması da ramazan ayında görülen baş ağrıları için yeterli bir sebeptir. Sahur ile bölünen uyku ve bu öğünde alınan fazla besinin oluşturduğu şişkinlik nedeni ile uykuya dalamama ve gün içine sarkan uykuluk baş ağrısını tetikleyebilir.

  • Stres: Açlık, susuzluk, uykusuzluk gibi birçok faktörün yanı sıra oruç tutan kişilerde görülen sinirlilik, tahammülsüzlük gibi ruhsal durumlar da baş ağrısının oluşmasına zemin hazırlamaktadır.

ORUÇLUYKEN BAŞ AĞRISI NASIL GEÇER?

Gün içinde koşturduğumuz yoğun tempo, sürekli ekrana bakmak, sürekli gürültülü ve kapalı ortamda bulunmak baş ağrımızı artıran faktörler olarak karşımıza çıkıyor. Bu yüzden bunları tetikleyebilecek faktörlerden uzak kalmak, gün içinde aç kaldığımız zaman dilimi olan iftar anını beklerken dinlenmek veya açık havada oturmak faydalı olabilir. Oruçluyken baş ağrısı oluşumunu önlemek veya en aza indirmek için şunlara da dikkat edebilirsiniz;

  • Karanlık sessiz bir yerde dinlenmek

  • Sahur ve iftarda hafif beslenmek

  • İftardan sahura kadar olan süre zarfında yeterli sıvı alımını yapmak

  • Yorucu eylemlerden uzak durmak

  • Nefes ve gevşeme gibi yormayan rahatlatıcı egzersizler yapmak

  • Açık havada zaman geçirmek

  • Dijital ekran ışıklarından uzak kalmak

  • Lokal soğuk uygulamaları (soğuk jel bantları)

Bütün bu saydığımız önlemlere rağmen geçmeyen ve günlük yaşantınızı etkileyen şiddetli bir baş ağrınız var ise mutlaka doktora başvurmada fayda var.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir